Den digitale skolegård og den digitale legeplads


Eleverne kommer ind til time og én af dem er temmelig ulykkelig. Hun er blevet verbalt overfaldet og har haft en konflikt, som ikke blev løst. Læreren vil gerne hjælpe med at løse konflikten, så eleven kan få det godt og blive læringsparat. Der er bare det problem, at konflikten er opstået på SoMe eller ved digitale spil, og at læreren ikke kender de andre børn (eller voksne), der er involverede. Læreren må lytte til eleven, trøste, men kan ikke få løst konflikten, og eleven har svært ved at koncentrere sig om undervisningen. Der er ingen gårdvagt i den digitale skolegård. Det er hverdagen på mange skoler og for mange elever og lærere, der bliver magtesløse. Det samme gør sig gældende i SFO, i Klub og til fritidsaktiviteter.

Det samme gælder for forældre på legeaftaler eller, når barnet sidder hjemme foran computeren eller med mobilen i hånden. Forældrene bliver magtesløse, når de ikke kan hjælpe deres børn med de konflikter, deres børn bliver en del af, eller de ikke kan hjælpe de børn, de har besøg af, fordi konflikterne er online med ukendte børn og voksne. Forældrene har sjældent en chance for at løse konflikter på den digitale legeplads.

Tag kontakt til Helle Alsted

Hvis du vil booke mig til et foredrag eller en workshop, skal du gå til min kontakt-side og udfylde kontaktformularen.